Class leaders in non-public schools are also called administrators. Management is management, responsibility is the head. These two words emerged from the years when the private school developed very strongly in terms of increasing quantity and quality and are affirmed to this day. In the national education system as well as the guiding documents on the work of head teachers, there are currently no regulations on the concept of management. We use the concept of management teachers in non-public high schools in a conceptual approach to head teachers in public high schools in a context consistent with the characteristics of non-public high schools. From there, come up with a solution to develop the management teachers in non-public high schoolsCông tác chủ nhiệm lớp tại các trường ngoài công lập còn gọi là quản nhiệm. Quản là quản lý, nhiệm là chủ nhiệm. Hai từ này xuất hiện từ những năm mà trường tư phát triển rất mạnh về số lượng và chất lượng ngày càng nâng cao và được khẳng định cho đến ngày hôm nay. Trong hệ thống giáo dục quốc dân cũng như các văn bản hướng dẫn về công tác giáo viên chủ nhiệm hiện nay chưa quy định về khái niệm quản nhiệm. Chúng tôi sử dụng khái niệm giáo viên quản nhiệm trong các trường trung học phổ thông ngoài công lập theo cách tiếp cận khái niệm giáo viên chủ nhiệm ở trường trung học phổ thông công lập trong bối cảnh phù hợp với đặc trưng của trường trung học phổ thông ngoài công lập. Từ đó, đưa ra một giải pháp phát triển đội ngũ giáo viên quản nhiệm ở các trường trung học phổ thông ngoài công lập