Currently, in the face of the situation of young people, especially children of the age of the secondary school, there are more and more standard deviations in communication and moral decline, the management of activities to build a culture of behavior in schools in general and middle school level, in particular, becomes an extremely difficult task as well as Important in the educational activities of the school. By clarifying the basic contents of the concept and the content of management of behavior-building activities in middle school, the theoretical issues of this specific management in the middle schoolHiện nay, trước thực trạng giới trẻ, đặc biệt trong độ tuổi ở bậc học trung học cơ sở, ngày càng có nhiều những biểu hiện lệch chuẩn trong giao tiếp ứng xử, sa sút về đạo đức thì công tác quản lý hoạt động xây dựng văn hóa ứng xử trong các nhà trường nói chung và bậc học trung học cơ sở nói riêng trở thành một nhiệm vụ vô cùng quan trọng trong các hoạt động giáo dục của nhà trường. Thông qua việc làm rõ các nội dung cơ bản của khái niệm và nội hàm công tác quản lý hoạt động xây dựng văn hóa ứng xử ở trường trung học cơ sở, bài viết góp phần làm rõ hơn những vấn đề lý luận về công tác quản lý đặc thù này trong nhà trường trung học cơ sở