In the recent years, the banking inspection and supervision of the State Bank of Viet Nam (SBV) has been acknowledged being renewed and strengthened, improving the legal system with regards to banking safety, increasing the quantity as well as the quality of supervisions, which be contributed to the reconstruction, non-performing loan (NPLs) resolution and strengthening cross-ownership control at credit institutions in order to contribute significantly to the renewal and development of the banking industry, ensuring the safety and the whole development of credit institutions and the financial system. However, there are still many inadequacies and limitations in the banking inspection and supervision which related to: not high quality regarding to remote supervisation of SBV, undefined the potentially systemic risk for credit institutions, unsupported the system alert function, the problem of the combination between the remote supervision and the spot inspection, organization of inspection apparatus, qualification of inspectors… This study will estimate the banking inspection and supervision in the period from 2011 to 2017, as the result of this the writer will give some recommendations for SBVTrong những năm qua, hoạt động thanh tra giám sát ngân hàng của Ngân hàng Nhà nước Việt Nam (NHNN) được ghi nhận có nhiều đổi mới, ngày càng hoàn thiện về hệ thống pháp lý, tăng cường về số lượng và chất lượng các cuộc thanh tra giám sát, đóng góp vào công cuộc tái cơ cấu, xử lý nợ xấu và tăng cường kiểm soát tình trạng sở hữu chéo tại các tổ chức tín dụng (TCTD), góp phần quan trọng vào công cuộc đổi mới, phát triển của ngành Ngân hàng, đảm bảo sự phát triển an toàn, lành mạnh của hệ thống các TCTD và hệ thống tài chính. Tuy nhiên, vẫn còn khá nhiều bất cập, hạn chế trong công tác thanh tra giám sát ngân hàng liên quan đến: Chất lượng công tác giám sát từ xa của NHNN chưa cao, chưa phát hiện các nguy cơ tiềm ẩn rủi ro đối với TCTD, chưa phát huy được vai trò cảnh báo hệ thống, các vấn đề về sự phối hợp đồng bộ giữa giám sát từ xa và thanh tra tại chỗ, tổ chức bộ máy thanh tra, trình độ cán bộ thanh tra…Dựa trên các phương pháp quan sát, so sánh, phân tích tình hình thực tế và tổng hợp các báo cáo có liên quan, bài viết tập trung đánh giá hoạt động thanh tra, giám sát ngân hàng giai đoạn 2011 đến 2017, từ đó đề xuất một số khuyến nghị đối với NHNN.