Active teaching that develops students' qualities and abilities is essential in education today. In particular, History is a subject with many advantages to help learners develop debating ability. This study is conducted with the aim of proposing measures to develop debating competence in teaching History in grade 7 at high schools. The article has used educational scientific research methods, collection methods to study the theoretical basis, and propose some measures to develop debate capacity. The results of the assessment of the tests of the two grades 7A1 and 7A2, and the interview process after the test showed a clear difference when teaching and developing students' capacity. The proposed measures contribute to stimulating learning capacity for students in general and debating ability in particular, thereby creating interest in learning, helping them to form to form and develop essential skills that useful in their real life. The results of the study are useful references for history teachers in high schools in the teaching process.Dạy học tích cực phát triển phẩm chất và năng lực học sinh là điều cần thiết trong giáo dục hiện nay. Trong đó, Lịch sử là môn học có nhiều ưu thế giúp người học phát triển năng lực tranh biện. Nghiên cứu này thực hiện nhằm mục đích đề xuất các biện pháp phát triển năng lực tranh biện trong dạy học phân môn Lịch sử lớp 7 tại trường phổ thông. Bài viết đã sử dụng phương pháp nghiên cứu khoa học giáo dục, phương pháp thu thập để nghiên cứu cơ cở lí luận, đề xuất một số biện pháp phát triển năng lực tranh biện. Bảng kết quả đánh giá bài kiểm tra của hai lớp 7A1 và 7A2, quá trình phỏng vấn sau khi thử nghiệm cho thấy sự khác biệt rõ rệt khi dạy học phát triển năng lực cho học sinh. Các biện pháp đề xuất góp phần vào kích thích được năng lực học tập cho học sinh nói chung và năng lực tranh biện nói riêng, qua đó tạo hứng thú học tập, giúp các em hình thành và phát triển được những kĩ năng cần thiết khi vận dụng vào đời sống xã hội. Kết quả của nghiên cứu là tài liệu tham khảo hữu ích cho giáo viên lịch sử ở trường phổ thông trong quá trình dạy học.