Bài nghiên cứu này tập trung vào động lực học tiếng Anh của sinh viên Việt Nam. Có 129 sinh viên đến từ 11 trường đại học trên địa bàn TP.HCM tham gia nghiên cứu n ày. Hai công cụ chính được sử dụng trong nghiên cứu này là bảng câu hỏi trực tuyến và phỏng vấn trực tuyến. Những phát hiện chính có thể được tóm tắt trong hai điểm. Thứ nhất, mặc dù có nhận thức rõ ràng về trình độ và nhu cầu của họ, động lực của người họ c Việt Nam vẫn bị ảnh hưởng nhiều bởi môi trường và gia đình. Thứ hai, kết quả cũng chỉ ra rằng mặc dù L2 Motivational System được phát hiện ở cả hai nhóm, nhưng có một số khác biệt trong hồ sơ động lực của sinh viên chuyên ngành tiếng Anh và không chuyên tiếng Anh.This paper aims to investigate Vietnamese university learners’ L2 motivation using L2 Motivational Self-System theory. There are 129 students from 11 universities in Ho Chi Minh City participating in this study. The two main instruments used in this research are an online questionnaire and online interviews. The main findings can be summarized in two points. Firstly, although having a vivid perception of their ideal language p roficiency and quality, Vietnamese learners’ motivation is still highly influenced by their environment and their family. Secondly, the results also indicate that despite sharing the dominance of L2 Ideal Self there are several differences in the motivational profiles of English major and non- English major students. Drawing some teaching implication, in order to promote and sustain L2 motivation, both the needs of promoting learners’ Ideal L2 Self and their interest in English culture and improving teachers ’ learning are crucial.