Human resources are always seen to be a central point for social development. With the requirement of industrialization and modernization in Vietnam, Vietnam has made efforts to find new principles and motivations to improve fundamentally the quality of technical (engineering) human resources training. Based on available materials and data of our quantitative and qualitative surveys, this article provides information on the global socio-economic processes that have promoted and inhibited the globalization of education
at the same time, it suggests new opportunities and new challenges that need to be handled in the process of adapting and integrating into the process of education globalization in Vietnam. This paper focuses on highlighting the characteristics of the Vietnamese-France High-Quality Engineers Training Program (PFIEV) as a typical program on the engineer training innovation - a fairly successful pilot project of the two nations, which can be seen as an initial positive sign for diversified cooperation and dialogue in education and technology in the context of globalization.Nguồn nhân lực luôn là tâm điểm của phát triển xã hội. Đứng trước đòi hỏi của công nghiệp hóa và hiện đại hóa, Việt Nam có những nỗ lực trong việc đi tìm triết lý mới và động lực mới cho việc nâng cao một cách căn bản chất lượng đào tạo kỹ sư. Với tư liệu có sẵn và kết hợp với các khảo sát định lượng và định tính, bài viết cung cấp thông tin về những tiến trình kinh tế - xã hội toàn cầu đã thúc đẩy và chế ước quá trình toàn cầu hóa giáo dục
đồng thời gợi ra những cơ hội mới và thách thức mới cần xử lý trong quá trình thích nghi, hội nhập tiến trình toàn cầu hóa giáo dục ở Việt Nam. Điển hình về chủ đề đổi mới đào tạo kỹ sư, Chương trình Đào tạo Kỹ sư chất lượng cao Việt - Pháp (PFIEV) – một thử nghiệm khá thành công ở cấp độ hai nhà nước - là dấu hiệu tích cực ban đầu của mối quan hệ hợp tác và đối thoại đa dạng với hệ thống giáo dục và công nghệ thế giới trong bối cảnh toàn cầu hóa.