Particulate emissions from marine diesel engines negatively affect the environment and human health, especially in the port area. To more deeply understand the particle emission from marine diesel engines, particulate samples in the exhaust gases of marine diesel engines were collected at different fuels having different sulfur content and load modes by quartz fiber filters and a partial dilution sampling system. And then these samples were analyzed to evaluate the effects of fuel and load conditions on the engine's particulate emissions. The results show that the particulate emission depends on the sulfur content in the fuel, and the engine load mode. When the sulfur content in the fuel is reduced from 1.01% to 0.5% the particulate emissions are reduced from 0.94 to 0.61g/kW.h. When the engine is operated at a low load (15%), the particulate emissions are higher nearly 2 times in high load mode. At 50-60% load, particulate emissions are the lowest about 0.51gkW/h for 0.5% sulfur fuel and 0.77 g/kW.h for 1.01% sulfur fuel.Sự phát thải hạt từ động cơ diesel tàu thuỷ ảnh hưởng tiêu cực tới môi trường và sức khoẻ con người đặc biệt là khu vực cảng. Để hiểu rõ hơn về sự phát thải từ động cơ diesel tàu thuỷ, các mẫu hạt trong khí xả của động cơ diesel tàu biển được thu thập ở các chế độ tải và nhiên liệu có hàm lượng lưu huỳnh khác nhau bằng phin lọc quartz fiber filters và hệ thống lấy mẫu pha loãng một phần, sau đó được phân tích để đánh giá sự ảnh hưởng của nhiên liệu và chế độ tải tới sự phát thải hạt của động cơ. Kết quả cho thấy, sự phát thải hạt phụ thuộc vào hàm lượng lưu huỳnh trong nhiên liệu, và chế độ tải của động cơ. Khi hàm lượng lưu huỳnh trong nhiên liệu giảm từ 1.01% về 0,5% lượng phát thải hạt trong bình giảm từ 0,94 về 0,61 g/kW.h Khi động cơ khai thác ở chế độ tải thấp 15%, lượng phát thải hạt cao hơn gấp gần 2 lần ở chế độ tải cao. Ở chế độ tải 50 - 60% tải, lượng phát thải hạt là thấp nhất khoảng 0,51g/kW.h cho nhiên liệu 0,5% lưu huỳnh và 0,77g.kW/h cho nhiên liệu 1,01% lưu huỳnh.