Over the past time, Vietnam's financial market has had a positive development and gradually approached international standards, the competition of financial service providers in a healthier direction, financial consumers’ interests is focused and better protected. However, the rapid growth of financial services and the impacts of the COVID-19 pandemic have led to an increase in unfair competition practices in some areas, with many sophisticated complicated developments, affecting the rights and interests of financial consumers. In that context, the issue of protecting financial consumers becomes urgent.Thời gian qua, thị trường tài chính Việt Nam có bước phát triển tích cực và tiệm cận dần các chuẩnmực quốc tế, cạnh tranh của các chủ thể cung cấp dịch vụ tài chính theo hướng lành mạnh hơn,quyền lợi của người tiêu dùng tài chính được chú trọng và bảo vệ tốt hơn. Tuy nhiên, sự tăngtrưởng nhanh chóng của các dịch vụ tài chính và những tác động của đại dịch COVID-19 cũng khiếntrong một số lĩnh vực, các hành vi cạnh tranh không lành mạnh có xu hướng tăng, nhiều diễn biếnphức tạp, tinh vi hơn, ảnh hưởng đến quyền và lợi ích của người tiêu dùng tài chính. Vì vậy, vấn đềbảo vệ người tiêu dùng tài chính được đặt ra khá cấp thiết.