The main shaft uses air bearing which has such advantages as almost nofriction, low heat generation, and high durability. However, the problem of gaslubrication also has disadvantages that are not as stable as similar bearings withliquid lubrication
air bearings are often subject to small loads etc., which limitsthe usable space of the air bearing. In addition, the research and calculation ofthe air bearings are ongoing and under experiment, which is facing certaindifficulties. Overcoming of the instabilities caused by the vortex motion of thegas in the bearing manifested in the semi-velocity vortex, the synchronousvortex, etc. is the most difficult problem. In this paper, a plan to balance thestatic air bearing shaft is proposed by numerical simulation and experimentingwith the load capacity to the stiffness in the aerostatic air bearing.Trục chính sử dụng đệm khí có những ưu điểm như ma sát gần như khôngcó, ít sinh nhiệt, tuổi bền cao. Tuy nhiên, vấn đề bôi trơn khí cũng có nhữngnhược điểm tồn tại đó là không ổn định bằng các ổ tương tự bôi trơn bằng chấtlỏng
các ổ khí thường chịu tải nhỏ,..., điều đó hạn chế phạm vi sử dụng của ổ khí.Ngoài ra, việc nghiên cứu tính toán ổ khí cũng đang trong quá trình nghiên cứuvà thực nghiệm, cũng có những khó khăn nhất định. Khó khăn lớn nhất vẫn làvấn đề khắc phục những dạng mất ổn định do hiện tượng chuyển động vị xoáycủa chất khí trong ổ biểu hiện ở xoáy bán vận tốc, xoáy đồng bộ... Trong bài báonày đưa ra phương án cân bằng trục ổ khí tĩnh bằng mô phỏng số và thực nghiệmkhả năng tải đến độ cứng vững của ổ khí tĩnh.