The increasing rate of road accidents is alarming and any vehicle that does not have an effectivebraking system is vulnerable to an accident with human and property consequences. This is due tohuman error when driving, involving reaction time delays and loss of concentration. Intelligent brakesystem (IBS) is an active safety system equipped on modern cars to reduce the possibility of collisionswhile participating in traffic. The IBS system helps warn the driver of an impending collision, andhelps the driver brake with maximum force or automatically brake the car in an emergency situation.This study analyzes the working principle of the IBS brake system, designs a 3D model and makes arealistic model of the intelligent brake system (IBS). The research results show the working principleof the actual system and the table of experimental results at different speed and distance ranges. Themodel is designed with 3 warning levels, the warning levels are displayed and affected in turn to thedriver so that the driver can recognize danger and if the driver does not affect the brake pedal, thenThe brake system automatically activates to ensure the safety of the occupants. Experimentalresearch has confirmed that our initial approach and design are correct.Tỷ lệ tai nạn đường bộ ngày càng tăng là điều đáng báo động và bất kỳ phương tiện nào khôngcó hệ thống phanh hiệu quả đều dễ gặp tai nạn với những hậu quả về người và tài sản. Điều này là dolỗi của con người khi lái xe, liên quan đến sự chậm trễ thời gian phản ứng và mất tập trung. Hệ thốngphanh thông minh (IBS) là hệ thống an toàn chủ động đươc trang bị trên ô tô hiện đại nhằm giảmthiểu khả năng va chạm trong khi tham gia giao thông. Hệ thống IBS giúp cảnh báo cho lái xe về mộtvụ va chạm sắp xảy ra, đồng thời giúp lái xe phanh với một lực tối đa hoặc tự động phanh xe ô tôtrong tình huống nguy cấp. Nghiên cứu này tiến hành phân tích nguyên lý làm việc của hệ thốngphanh IBS, thiết kế mô hình 3D và chế tạo mô hình thực tế hệ thống phanh thông minh. Kết quảnghiên cứu đưa ra nguyên lý làm việc của hệ thống thực tế và bảng kết quả thực nghiệm ở các dải vậntốc và khoảng cách khác nhau. Mô hình được thiết kế với 3 mức cảnh báo, các mức cảnh báo lần lượtđược hiển thị và tác động tới người lái xe để người lái xe nhận biết nguy hiểm và nếu người lái xekhông có tác động đến bàn đạp chân phanh thì hệ thống phanh tự kích hoạt để đảm bảo an toàn chongười ngồi trên xe. Nghiên cứu thực nghiệm đã khẳng định được hướng tiếp cận và thiết kế ban đầucủa chúng tôi là đúng.