The classification of solid waste collection at the Van Lang University is ineffective. Solid waste is collected in mixture and transported for landfill purposes. This study aimed to develop a model of waste segregation and recycling park for campus 3 of Van Lang University so as to maximize the amount of recyclable garbage. The research team surveyed 421 students about their perceptions using a combination of Google forms and in-person interviews. Additionally, the compositions and quantity of solid waste of Van Lang University were determined. The findings indicated that the majority of Van Lang students (91,2%) recognized the importance of separating solid waste at source. The total amount of domestic solid waste of Van Lang was 2006 kg/day with diverse compositions, among which biodegradable waste (35.85%), paper (32.53%) and plastic (25.49%) are majority components. Based on the baseline investigation, a model of waste segregation and recycling park was proposed and designed in detailed, which was aligned with the sustainable development goal 9Việc phân loại thu gom chất thải rắn tại Trường Đại học Văn Lang chưa hiệu quả. Chất thải rắn được thu gom chung và chuyển giao nhằm mục đích chôn lấp. Mục tiêu của nghiên cứu nhằm xây dựng mô hình phân loại tái chế chất thải rắn tại Trường Đại học Văn Lang, cơ sở 3 nhằm tối ưu hóa lượng chất thải tái chế. Nhóm nghiên cứu đã điều tra khảo sát về nhận thức sinh viên bằng Google Form kết hợp với phỏng vấn trực tiếp 421 sinh viên. Thành phần, khối lượng chất thải rắn phát sinh tại trường cũng được xác định. Kết quả, sinh viên trường (91,2%) đánh giá rất cao sự cần thiết phân loại chất thải tại nguồn. Tổng lượng chất thải rắn sinh hoạt phát sinh tại trường là 2006 kg/ngày, thành phần đa dạng, trong đó, chất thải dễ phân hủy (35,85%), giấy (32,53%) và nhựa (25,49%) là những thành phần chiếm đa số. Từ các thông tin khảo sát, nghiên cứu đề xuất và thiết kế chi tiết mô hình công viên phân loại, tái chế chất thải rắn đáp ứng mục tiêu phát triển bền vững số 9