Đào tạo nghề cho phụ nữ dân tộc thiểu số nói chung và phụ nữ dân tộc thiểu số tại chỗ nói riêng trên địa bàn tỉnh Đắk Nông là một trong những ưu tiên hàng đầu trong lĩnh vực đào tạo nghề và chính sách phát triển kinh tế - xã hội của tỉnh Đắk Nông. Hiện nay, phụ nữ dân tộc thiểu số tại chỗ còn gặp nhiều khó khăn về đời sống, kinh tế, văn hóa, xã hội.Tổ chức nghiên cứu, đánh giá đúng thực trạng công tác dạy nghề cho phụ nữ dân tộc thiểu số tại chỗ tại các trung tâm giáo dục nghề nghiệp và giáo dục thường xuyên cấp huyện của tỉnh Đắk Nông là việc làm hết sức quan trọng và cấp thiết.Tác giả bài báo đã tiến hành khảo sát thực trạng mô hình dạy nghề linh hoạt, hiệu quả cho phụ nữ dân tộc thiểu số ở tỉnh Đắk Nông trong giai đoạn 2017-2021, phân tích những điểm mạnh, điểm yếu, nguyên nhân để quản lý phát triển hiệu quả mô hình dạy nghề cho phụ nữ dân tộc thiểu số tại chỗ trên địa bàn tỉnh Đắk Nông trong thời gian tới. Từ đó, tác giả đã đề xuất hệ thống giải pháp quản lý hiệu quả nhằm phát triển các mô hình dạy nghề linh hoạt, hiệu quả cho phụ nữ dân tộc thiểu số tại chỗ ở các trung tâm giáo dục nghề nghiệp và giáo dục thường xuyên cấp huyện trong bối cảnh chuyển đổi số hiện nay.Vocational training for ethnic minorities women in general and local ethnic minority women in particular in the province of the Dak Nong is one of the top priorities in the field of vocational training and socio-economic development policies of the Dak Nong province. Currently, local ethnic minority women still face many difficulties in life, economy, culture and society.Organizing research and properly assessing the reality of vocational training for local ethnic minority women in district-level vocational education and continuing education centers of the Dak Nong province is a very important and urgent job.The authors of the article conducted a survey on the current situation of flexible and effective vocational training models for local ethnic minorities women in the Dak Nong province in the period 2017-2021, analyzing the strengths, weaknesses, causes and problems for effective management and development of vocational training models for local ethnic minorities women in the Dak Nong province in the coming time. Since then, the research team has proposed a system of effective management solutions to develop flexible and effective vocational training models for local women of ethnic minorities in vocational education and continuing education centers at district level in the current digital transformation context.The study is carried out based on the following main approaches: Logical-historical approach
System approach in the direction of interdisciplinary, inter-regional and inter-level
Access to school education
Access to sociology
Access to value
Access to market
Access to psychology
Cultural access
Approach to case study
Access through expert opinion.The study implements the following research methods: Methods of collecting information: Methods of researching secondary documents, methods of collecting information, primary data
Data analysis methods
Deployment method to replicate the model.