Education to preserve and promote the values of traditional cultural identities of 13 ethnic minorities in the 5 provinces of the Central Highlands has achieved certain achievements. However, besides the achievements, the education to preserve and promote the traditional cultural identity values of local ethnic minorities in the Central Highlands still has many shortcomings. has not yet met the requirements of socio-economic development in 5 provinces in the Central Highlands. This article is the result of a study on the current status of education to preserve and promote traditional cultural identity values and the current situation of management and development of an educational model to preserve and promote traditional cultural identity values of 13 ethnic minorities in 5 provinces of the Central Highlands in the current digital transformation context. The article is also a very important practical basis for the author to continue to research and propose a system of solutions to improve the quality of education, preserve and promote the values of traditional cultural identity and propose a system to improve the quality of education, system of management solutions to develop an educational model that preserves and promotes the values of traditional cultural identities of 13 ethnic minorities in the 5 provinces of the Central Highlands in the current period.Giáo dục bảo tồn và phát huy các giá trị bản sắc văn hóa truyền thống của 13 dân tộc thiểu số tại chỗ ở 5 tỉnh khu vực Tây Nguyên đã đạt được một số thành tựu nhất định. Tuy nhiên, bên cạnh những thành tựu đã đạt được, việc giáo dục bảo tồn và phát huy các giá trị bản sắc văn hóa truyền thống của các dân tộc thiểu số tại chỗ khu vực Tây Nguyên vẫn còn tồn tại rất nhiều bất cập, chưa đáp ứng được những yêu cầu phát triển kinh tế - xã hội ở 05 tỉnh khu vực Tây Nguyên. Bài báo này là kết quả nghiên cứu thực trạng giáo dục bảo tồn và phát huy các giá trị bản sắc văn hóa truyền thống và thực trạng quản lý phát triển mô hình giáo dục bảo tồn và phát huy các giá trị bản sắc văn hóa truyền thống của cộng đồng 13 dân tộc thiểu số tại chỗ ở 5 tỉnh Tây Nguyên trong bối cảnh chuyển đổi số hiện nay. Bài báo cũng là cơ sở thực tiễn rất quan trọng để nhóm tác giả tiếp tục nghiên cứu, đề xuất hệ thống giải pháp nâng cao chất lượng giáo dục bảo tồn và phát huy các giá trị bản sắc văn hóa truyền thống và đề xuất hệ thống giải pháp quản lý phát triển mô hình giáo dục bảo tồn và phát huy các giá trị bản sắc văn hóa truyền thống của 13 dân tộc thiểu số tại chỗ ở 5 tỉnh Tây Nguyên trong giai đoạn hiện nay.