In the Cham Awal community, there is a class of monks to perform the ritual, the Cham people call it Po Acar. Monk Po Acar has many differences from Islam. They are not a separate class, living separately from believers, but they live and integrate into the community. They perform the rituals of the deity (Cham Awal) on certain occasions and ceremonies upon request by the devotees. Besides, Po Acar monk is also obliged to perform the sacrifice rituals related to Po Uwluah (Allah/God) for the followers of the Cham Ahiér community such as Raja rituals, rituals buffalo sacrifice, land offering ceremony…Through field documents and manuscripts of monk Po Acar, this article argues that monk Po Acar is the middle class, communicating between people and the divine/divine world
he is the one who brings the vows of the family and the community to Po Uwluah (God/Allah) and prays for protection and protection for sentient beingsTrong cộng đồng Chăm Awal có một tầng lớp tu sĩ để thực hiện nghi lễ, người Chăm gọi là Po Acar. Tu sĩ Po Acar có nhiều nét khác biệt so với Islam giáo. Họ không phải là một tầng lớp riêng biệt, sống tách rời với tín đồ, mà họ sinh hoạt và hòa nhập chung vào cộng đồng. Họ thực hiện các nghi lễ của bổn đạo (Chăm Awal) trong những dịp lễ nhất định và các nghi lễ khi các tín đồ có yêu cầu. Bên cạnh đó, tu sĩ Po Acar còn phải có nghĩa vụ thực hiện việc cúng tế các nghi lễ liên quan đến Po Uwluah (đấng Allah/Thượng đế) cho các tín đồ của cộng đồng Chăm Ahiér như: nghi lễ Raja, nghi lễ tế trâu, nghi lễ cúng đất…Thông qua tư liệu điền dã và các văn bản chép tay của tu sĩ Po Acar, bài viết này cho rằng tu sĩ Po Acar là tầng lớp trung gian, giao cảm giữa con người với thế giới thần linh/Thượng đế
là người mang đi những lời khấn của dòng tộc, cộng đồng đến với Po Uwluah (Thượng đế/đấng Allah) và cầu mong sự che chở, độ trì cho chúng sanh.