In the past years, since the implementation of the comprehensive reform policy of the country, in response to the requirements of industrialization and modernization, the contingent of cadres and civil servants in general has made many contributions, to change the face of the country’s administration. However, besides the achieved results, the contingent of cadres and civil servants at commune, ward and township levels (collectively referred to as communal cadres and civil servants) also revealed certain limitations, such as: lack of knowledge, lack of administrative skills, the sense of responsibility in performing official duties of a part of commune-level cadres and civil servants is still low, corruption, harassment, and authority have not been reduced, infringing on rights lawful interests of individuals, organizations and activities of State agencies. That practice poses a requirement to improve the quality of the contingent of cadres and civil servants in general and commune-level cadres and civil servants in particular, in terms of political qualities, ethics, lifestyle, capacity and work qualifications, meeting the requirements of state management, serving the people, socio-economic development of the country and the locality.Trong những năm qua kể từ khi thực hiện đường lối đổi mới toàn diện đất nước, trước yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa, đội ngũ cán bộ, công chức nói chung đã có nhiều đóng góp, góp phần làm thay đổi diện mạo nền hành chính nước nhà. Tuy nhiên, bên cạnh những kết quả đạt được, đội ngũ cán bộ, công chức cấp xã, phường, thị trấn (gọi chung là CBCC cấp xã) còn bộc lộ những hạn chế nhất định, như: thiếu tri thức, thiếu kỹ năng hành chính, tinh thần trách nhiệm thực thi công vụ của một bộ phận cán bộ, công chức cấp xã còn thấp, tình trạng tham nhũng, sách nhiễu, cửa quyền chưa thuyên giảm, xâm phạm đến quyền, lợi ích hợp pháp của cá nhân, tổ chức và hoạt động của các cơ quan Nhà nước. Thực tiễn đó đặt ra yêu cầu cần phải nâng cao chất lượng đội ngũ cán bộ, công chức nói chung và cán bộ, công chức cấp xã nói riêng, về phẩm chất chính trị, đạo đức lối sống, năng lực, trình độ công tác, đáp ứng yêu cầu quản lý nhà nước, phục vụ nhân dân, phát triển kinh tế - xã hội của đất nước và của địa phương.