Education of life skills to respond to climate change, disaster prevention and sustainable community development is a modern approach, in line with the development trend of education and is being used by countries around the world. Education of life skills to respond to climate change, disaster prevention and sustainable community development for students in lower secondary boarding schools for ethnic minorities is a very important and urgent issue. The article conducted an investigation and survey on the current situation of life skills education to respond to climate change, disaster prevention and sustainable community development and the current situation of life skills education management and responsewith climate change, disaster prevention and sustainable community development for students of ethnic minority boarding lower secondary schools in the Northeastern provinces, analyzing strengths, weaknesses, causes that kindness will be a very important practical basis for the article to propose a system of life skills education management solutions to respond to climate change, disaster prevention and sustainable community developmentfor students of ethnic minority boarding lower secondary schools in the Northeastern provinces in the near future.Giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu, phòng tránh thiên tai và phát triển cộng đồng bền vững là cách tiếp cận hiện đại, phù hợp với xu thế phát triển của giáo dục và đang được các nước trên thế giớivận dụng. Giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu, phòng tránh thiên tai và phát triển cộng đồng bền vững cho học sinh các trường phổ thông dân tộc nội trú trung học cơ sở là vấn đề hết sức quan trọng và cấp thiết.Bài viết đã tiến hành điều tra, khảo sát thực trạng giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu, phòng tránh thiên tai và phát triển cộng đồng bền vững và thực trạng quản lý giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu, phòng tránh thiên tai và phát triển cộng đồng bền vững cho học sinh các trường phổ thông dân tộc nội trú trung học cơ sở ở các tỉnh phía Đông Bắc Bộ, phân tích những điểm mạnh, điểm yếu, nguyên nhân từ đó sẽ là cơ sở thực tiễn hết sức quan trọng để tác giả có thể đề xuất hệ thống giải pháp quản lý giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu, phòng tránh thiên tai và phát triển cộng đồng bền vững cho học sinh tại các trường phổ thông dân tộc nội trú trung học cơ sở ở các tỉnh phía Đông Bắc Bộ phù hợp trong thời gian tới.