Due to the direct psychological contact between the reception staff and citizen, the citizen reception is a special and complicated activity. In order for the citizen reception activities of the People’s Procuracy to be really effective and bring into full play its role in protecting the legitimate rights and interests of citizen, this article aims to share some experiences and necessary skills to citizen reception officers at the People’s Procuracy at all levels in receiving citizens to make complaints, denunciations, recommendations and reflections.Tiếp công dân là một hoạt động hết sức đặc thù, phức tạp bởi lẽ hoạt động này có sự tiếp xúc về mặt tâm lý trực tiếp giữa cán bộ tiếp dân và người dân. Để hoạt động tiếp công dân của Viện kiểm sát nhân dân (VKSND) thực sự hiệu quả và phát huy hết vai trò trong việc bảo vệ quyền và lợi ích hợp pháp của người dân, bài viết trao đổi một số kinh nghiệm và kỹ năng cần thiết áp dụng cho cán bộ tiếp công dân tại VKSND các cấp khi tiếp công dân đến khiếu nại, tố cáo, kiến nghị, phản ánh.