The ancient society of Vietnamese people is matriarchal society, so in the minds of Vietnamese people, the “mother” is symbolized by the largest, most encompassing objects in the natural world: Mother Earth, Mother Mountain, and Mother River... From honoring the mother leads to the custom of goddess worship. From the custom of worshiping the goddess developed into a worship of Mother and Mother Goddesses of Three. People often have the concept that Mother Goddess Lieu Hanh is the reincarnation of Supreme Mother Goddess, the master god in the worship of Mother Goddesses of Three. Creating worship of Mother Goddesses of Three is the consequence of the Mother ideology, demonstrating the beautiful traditional morality "drinking water to remember the source" of our people. The rituals of practicing the worship of Mother Goddesses of Three such as Hat Van and Hau Dong are extremely unique and special art forms with invaluable intangible values imbued with national cultural identityXã hội cổ của người Việt là xã hội mẫu hệ, vì thế trong tâm thức của người Việt, "mẹ" được biểu tượng bằng những vật thể lớn lao nhất, bao trùm nhất trong thế giới tự nhiên: mẹ đất, mẹ núi, mẹ sông... Từ việc tôn vinh người mẹ dẫn đến tục thờ nữ thần. Từ tục thờ nữ thần phát triển thành tín ngưỡng thờ Mẫu và thờ Mẫu Tam Phủ. Dân gian thường có quan niệm, Thánh Mẫu Liễu Hạnh là hóa thân của Mẫu Thượng Thiên, thần chủ trong tín ngưỡng thờ Mẫu Tam Phủ. Sáng tạo ra tín ngưỡng thờ Mẫu Tam Phủ là kết tinh của ý thức hệ về người Mẹ, biểu hiện đạo đức truyền thống tốt đẹp “uống nước nhớ nguồn” của nhân dân ta. Những nghi thức thực hành tín ngưỡng thờ Mẫu Tam Phủ như Hát Văn, Hầu đồng là những thể loại nghệ thuật vô cùng độc đáo, đặc sắc mang những giá trị phi vật thể vô giá, đậm đà bản sắc văn hoá dân tộc