In recent years, teaching method of arts subject by presentation, introduction and illustration of visual aids on the board had played important role in provide of knowledge. Textbooks become an essential tool for both teachers and learners, creating basic interactivity. However, in recent years, the method of imparting art knowledge is considered became as a strategy, to pupose aesthetic education and thinking according to the trend of encourage capacity development. Therefore, teaching and learning methods need to be adjusted, aiming at a comprehensive education model, to ensure basic knowledge and technology social life. The content of the article initially begin to overview the method of teaching by image data, playing an important role in the model of fine arts education at the general education level in general and the lower secondary school in particular. Since then, take the advantages, as well as possible art education orient. On the way of changing, teaching and learning methods towards modernization
promote positive, proactive, creative and apply knowledge and skills of learners
overcoming one-way transmission imposition, memorizing machines. Focus on teaching how to learn, think, encourage self-study, create a basis for students to update and renew their knowledge and skills, capacity development... Promote the application of information technology and communication in teaching and study.Trong những năm qua, phương pháp dạy học môn Mĩ thuật phổ thông theo mô hình thuyết trình, giới thiệu và minh hoạ giáo cụ trực quan trên bảng từng đóng vai trò quan trọng trong việc truyền thụ kiến thức. Sách giáo khoa trở thành công cụ cần thiết cho cả người dạy và người học, tạo ra tính tương tác căn bản. Tuy nhiên những năm gần đây phương pháp truyền đạt kiến thức môn mĩ thuật được xem như chiến lược nhằm giáo dục thẩm mĩ, tư duy theo xu hướng phát triển năng lực. Chính vì vậy, phương pháp dạy và học cần được điều chỉnh nhằm hướng tới mô hình giáo dục toàn diện, đảm bảo kiến thức cơ bản, phù hợp với đời sống xã hội công nghệ. Nội dung bài viết bước đầu xem xét phương pháp giảng dạy bằng dữ liệu hình ảnh đóng vai trò quan trọng trong mô hình giáo dục mĩ thuật ở bậc phổ thông nói chung, cấp trung học cơ sở nói riêng. Từ đó, đưa ra những ưu điểm cũng như sự phù hợp với nhu cầu, định hướng giáo dục mĩ thuật. Tiếp tục đổi mới mạnh mẽ phương pháp dạy và học theo hướng hiện đại
phát huy tính tích cực, chủ động, sáng tạo và vận dụng kiến thức, kỹ năng của người học
khắc phục lối truyền thụ áp đặt một chiều, ghi nhớ máy móc. Tập trung dạy cách học, cách nghĩ, khuyến khích tự học, tạo cơ sở để người học tự cập nhật và đổi mới tri thức, kỹ năng, phát triển năng lực… Đẩy mạnh ứng dụng công nghệ thông tin và truyền thông trong dạy và học.