Coherent speech is a form of mental activity that determines a child's level of language and intellectual development. The development of coherent speech has an important impact on the formation of a child's personality and socialization ability, and it largely determines success in the early school years. Therefore, the development of coherent speech is the central task of the speech development process for preschool children. Therefore, this study was conducted to assess the level of coherent speech development of 5-6-year-old preschool children. The study used the document research method to synthesize articles and scientific works related to the research problem, and at the same time using qualitative research methods and quantitative research methods to collect, process and evaluate the results of the development of coherent speech of 132 preschool children 5-6 years old at preschools in Thai Nguyen province. Survey results show that, while speech coherence was good in some children, it was medium and low in most children who participated in the survey. This result contributes to providing useful information in building a measure of coherent speech development for 5-6 year old preschool children.Lời nói mạch lạc là một dạng hoạt động trí óc quyết định mức độ phát triển không chỉ của ngôn ngữ mà còn cả sự phát triển trí tuệ của trẻ. Sự phát triển của lời nói mạch lạc có tầm quan trọng rất lớn đối với việc hình thành nhân cách, khả năng xã hội hóa của trẻ và quyết định phần lớn đến sự thành công ở giai đoạn đầu đi học. Do đó, phát triển lời nói mạch lạc là nhiệm vụ trung tâm của quá trình phát triển lời nói của trẻ mẫu giáo. Chính vì vậy, nghiên cứu này được thực hiện nhằm mục đích đánh giá mức độ phát triển lời nói mạch lạc của trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi. Nghiên cứu sử dụng phương pháp nghiên cứu tài liệu để tổng hợp các bài báo, công trình khoa học có liên quan đến vấn đề nghiên cứu, đồng thời sử dụng phương pháp nghiên cứu định tính và phương pháp nghiên cứu định lượng để tiến hành thu thập, xử lí, đánh giá kết quả mức độ phát triển lời nói mạch lạc của 132 trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi tại các trường mầm non trên địa bàn tỉnh Thái Nguyên. Kết quả khảo sát cho thấy, bên cạnh một số ít trẻ có mức độ phát triển lời nói mạch lạc ở mức tốt, lời nói mạch lạc của đa số trẻ còn ở mức trung bình và thấp. Kết quả này góp phần cung cấp thông tin hữu ích trong việc xây dựng biện pháp phát triển lời nói mạch lạc cho trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi.