After more than 20 years of construction and development, local universities have contributed to shape the Vietnamese higher education system in the period of industrialization and modernization. Despite success at different levels, some universities have outlined the image of an elite university, some new ones only shape the development path, some are struggling to restructure to exist, but the local university has become animportant entity, serving the economic and social development of many provinces and cities. In the process of radical and comprehensive renovation of higher education, the mission of training and providing high-quality human resources of local universities has many great challenges. Regarding the mission, the universities are facing the opportunity to participate in training and provide diverse human resources, from the field of education and training, civil servants, health care to economic sectors with dozens of industries. In terms of challenges, the universities all have a young age, short of teaching staff, limited financial capacity, while having to meet the requirements of a diversified and comprehensive market and many problems of the industrial revolution. 4.0. The solution for universities is to seize advantages and opportunities, flexibly change training professions and expand the adaptive range of learners, create breakthrough policies in building staff, lecturers, etc. ready to innovate university governance.Sau hơn 20 năm xây dựng và phát triển, các trường đại học địa phương đã góp phần định hình hệ thống giáo dục đại học Việt Nam thời kỳ công nghiệp hóa, hiện đại hóa. Dù thành công ở các mức độ khác nhau, có trường đã phác dựng dáng dấp của một đại học ưu tú, có trường mới chỉ định hình con đường phát triển, có trường đang phải nỗ lực tái cơ cấu để tồn tại, nhưng các trường đại học địa phương đã trở thành thực thể quan trọng, phục vụ phát triển kinh tế, xã hội của nhiều tỉnh, thành. Trong quá trình đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục đại học, nhiệm vụ đào tạo và cung ứng nguồn nhân lực chất lượng cao của các trường đại học địa phương có sứ mệnh cùng với nhiều thách thức rất lớn. Về sứmệnh, các trường đều đứng trước cơ hội tham gia đào tạo và cung ứng nguồn nhân lực đa dạng, từ lĩnh vực giáo dục đào tạo, công chức viên chức, chăm sóc sức khỏe đến các ngành kinh tế với hàng chục ngành nghề và giai tầng xã hội. Về thách thức, các trường đều có tuổi đời trẻ, đội ngũ giảng viên mỏng, khả năng tài chính hạn hẹp, trong khi phải đáp ứng đòi hỏi của thị trường đa dạng và toàn diện và nhiều vấn đề của cuộc cách mạng công nghiệp 4.0. Giải pháp cho các trường là cần nắm bắt lợi thế và cơ hội, linh hoạt thay đổi ngành nghề đào tạo và mở rộng phạm vi thích ứng của người học, tạo chính sách đột phá trong xây dựng đội ngũ cán bộ, giảng viên, sẵn sàng đổi mới quản trị đại học.