Coherent speech is a complex speech activity that is important for the development of young children. Coherent speech not only helps children establish relationships with people around, determine and adjust behavioral standards in society, but also is a prerequisite for the development of children's personality. Because achieving a high level of coherent speech will help children have many opportunities in school and life, developing coherent speech is considered a core task of preschool language development. This study was conducted to provide orientations in building a cooperative relationship between preschool teachers and children's parents, which helps preschool 5-6 years old children have the opportunities to reinforce and develop coherent speech through storytelling activities at home. Theoretical research is the main method that is used in the article. This method allows to synthesize scientific articles and works related to coherent speech and coherent speech development, and present the core issues that involve coordination between the preschool teacher and the child's parents. The research results of the article can become useful suggestions to help preschool teachers improve and enhance the quality of cooperation with parents in child care and education
especially, helping the language development process for preschool children achieve sustainable efficiency.Lời nói mạch lạc là một hoạt động lời nói phức tạp, có ý nghĩa quan trọng đối với sự phát triển của trẻ nhỏ. Lời nói mạch lạc không chỉ giúp trẻ thiết lập mối quan hệ với mọi người xung quanh, xác định và điều chỉnh các chuẩn mực ứng xử trong xã hội mà còn là điều kiện tiên quyết cho sự phát triển nhân cách của trẻ. Vì việc đạt được lời nói mạch lạc ở mức cao sẽ giúp trẻ có nhiều cơ hội trong học tập và cuộc sống nên phát triển lời nói mạch lạc được coi là nhiệm vụ cốt lõi của quá trình phát triển ngôn ngữ cho trẻ mẫu giáo. Nghiên cứu này được thực hiện nhằm đưa ra những định hướng trong việc xây dựng mối quan hệ hợp tác giữa giáo viên mầm non với phụ huynh nhằm giúp trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi có cơ hội củng cố và phát triển lời nói mạch lạc thông qua các hoạt động kể chuyện tại gia đình. Phương pháp chủ đạo được sử dụng trong bài viết là phương pháp nghiên cứu lí thuyết. Phương pháp này được dùng để tổng hợp các bài báo, công trình khoa học có liên quan đến vấn đề lời nói mạch lạc và phát triển ời nói mạch lạc, đồng thời đưa ra những vẫn đề cốt lõi liên quan đến việc phối hợp giữa giáo viên mầm non và cha mẹ của trẻ. Các kết quả nghiên cứu của bài báo có thể trở thành những gợi ý hữu ích giúp giáo viên mầm non cải thiện, nâng cao chất lượng hợp tác với phụ huynh trong công tác chăm sóc và giáo dục trẻ
đặc biệt, giúp quá trình phát triển ngôn ngữ cho trẻ mầm non đạt hiệu quả bền vững.