Chương trình 2018 đã xác định rõ mục tiêu phát triển phẩm chất và năng lực cho học sinh phổ thông. Với môn Ngữ văn (ở tiểu học gọi là môn Tiếng Việt), ngoài những năng lực chung, chương trình nhấn mạnh vào việc hình thành và phát triển hai năng lực đặc thù cho người học, đó là “năng lực ngôn ngữ” và “năng lực văn học”. Chương trình 2018 lấy việc rèn luyện các kĩ năng giao tiếp (đọc, viết, nói và nghe) làm trục chính xuyên suốt cả ba cấp học nhằm đáp ứng yêu cầu phát triển năng lực và bảo đảm tính chỉnh thể, sự nhất quán liên tục trong tất cả các cấp học, lớp học. Trên cơ sở kết hợp các phương pháp nghiên cứu lí luận và thực tiễn, phương pháp đánh giá
bài viết tập trung phân tích những yêu cầu cần đạt cũng như những biểu hiện của năng lực văn học thông qua bộ sách giáo khoa tiếng Việt 2 Cánh diều. Kết quả nghiên cứu cho thấy, việc xác định năng lực văn học, xác định những biểu hiện của năng lực văn học trong dạy học Tiếng Việt ở tiểu học nói chung và xác định những biểu hiện của năng lực văn học thông qua nội dung dạy học Tiếng Việt ở bộ sách Cánh diều lớp 2 sẽ góp phần làm rõ định hướng phát triển năng lực cho học sinh tiểu học
đồng thời sẽ giúp giáo viên có những định hướng trong dạy học và kiểm tra đánh giá HS, đáp ứng những đổi mới của chương trình.The 2018 curriculum has clearly defined the goals of quality and capacity development for high school students. With the subject of Literature (called Vietnamese in primary school), in addition to the general competencies, the curriculum emphasizes on the formation and development of two specific competencies for learners, namely “language competence” and "literary competence". The 2018 curriculum takes the practice of communication skills (reading, writing, speaking and listening) as the main axis throughout all three levels of education in order to meet the requirements of capacity development and ensure the integrity, wholeness and constant consistency across all levels of education and classes. On the basis of a combination of theoretical and practical research methods, assessment methods
the article focuses on analyzing the requirements to be met as well as the manifestations of literary competence through the Kite textbooks of Vietnamese for grade 2. The research results show that the determination of literary competence, manifestations of literary competence in Vietnamese language teaching in primary school in general and the identification of manifestations of literary competence through the content of teaching Vietnamese in the Kite book collection for grade 2 will help clarify the orientation of capacity development for primary school students
at the same time, it will help teachers to have orientations in teaching and to test and evaluate students, to respond to curriculum innovations.