Biology in grade 10 is the foundation to develop students' capacity. According to current learning trends, students are dynamic and creative, and teachers are mentors and leading thinkers. The scientific research method is extremely suitable to be integrated into the lesson. This article uses theoretical research methods and expert consultation methods to refer to, collect and analyze the content of Microbiology and Viruses. The results were used to create lessons and thereby propose procedures and illustrative examples of the design of experimental scientific research activities to develop students' competence in teaching Biology 10. Research results show that students can clearly understand microorganisms and microorganisms' activities in research. Simultaneously, students can apply directly to microbiological research activities, thereby demonstrating the relationship between practice and theory, forming for themselves knowledge and skills in experimental practice skills. This method makes the learning process interesting for students and increases the ability to think critically. The scientific potential and awareness of microorganisms have been developed.Sinh học lớp 10 là nền tảng để phát triển năng lực cho học sinh. Theo xu hướng học tập hiện nay, học sinh năng động, sáng tạo trong học tập, còn giáo viên là người cố vấn, dẫn dắt tư duy
thì phương pháp nghiên cứu khoa học là một phương pháp vô cùng thích hợp để tích hợp vào bài dạy. Bài báo này sử dụng phương pháp nghiên cứu lý thuyết và phương pháp tham vấn chuyên gia để tham khảo, thu thập và phân tích nội dung phần Sinh học vi sinh vật và virus nhằm thiết kế bài học, từ đó đề xuất quy trình và các ví dụ minh họa về thiết kế hoạt động nghiên cứu khoa học bằng thực nghiệm nhằm phát triển năng lực của học sinh trong dạy học Sinh học 10. Kết quả nghiên cứu cho thấy học sinh có thể hiểu rõ vi sinh vật và các hoạt động nghiên cứu vi sinh vật. Đồng thời, học sinh được ứng dụng trực tiếp vào các hoạt động nghiên cứu vi sinh vật, từ đó minh chứng được mối liên hệ giữa thực tiễn và lý thuyết, tự hình thành cho bản thân kiến thức, kỹ năng thao tác trong quá trình thực hiện. Phương pháp này giúp quá trình học của học sinh trở nên thú vị và tăng khả năng tư duy phản biện. Tiềm năng khoa học và nhận thức về vi sinh vật đã được phát triển.