In the post-Covid-19 pandemic context, assessing and evaluating university students’ knowledge constructions process and their cognitive interactions through direct verbal expressions have had limited. To deal with this problem, lecturers have organized discussions on different online platforms. In this article, we provide a guide to using cognitive network analysis (ENA), a novel method for quantifying, displaying, and interpreting network information based on a coded data set. To accomplish this, we considered the discourse of students from the Department of Physics at Ho Chi Minh City University of Education by discussing and researching general physics experiments online. By adapting ENA to analyze 115 discourse segments of students, the results from the visualized network diagrams reflect the cognitive nodes that students frequently manifest through online discussions. Furthermore, the Mann-Whitney non-parametric test on the network graphs also shows a significant difference in the mental interactions of the groups of students who practice in pairs and individuals.Trong bối cảnh hậu đại dịch Covid-19, hoạt động đánh giá nhận thức sinh viên qua các hình thức diễn đạt bằng ngôn ngữ nói trực tiếp bị hạn chế và thường được các giảng viên khắc phục bằng việc tổ chức cho người học trao đổi trên các diễn đàn trực tuyến. Mục đích của bài báo này là cung cấp một hướng dẫn về phân tích mạng nhận thức (ENA - Epistemic Network Analysis), một phương pháp mới để định lượng, hiển thị, giải thích thông tin của mạng, dựa trên bộ dữ liệu diễn ngôn thể hiện nhận thức của sinh viên sư phạm vật lí - Trường Đại học Sư Phạm Thành phố Hồ Chí Minh. Các diễn ngôn này được thu nhận qua quá trình thảo luận, nghiên cứu các bài thực hành thí nghiệm vật lí phổ thông trên diễn đàn trực tuyến. Với 115 đoạn diễn ngôn có giá trị phân tích, kết quả sơ đồ mạng ENA được trực quan hóa phản ánh các nút nhận thức mà sinh viên sư phạm vật lí thường xuyên biểu hiện qua các hoạt động diễn ngôn khi thực hiện trong các cuộc thảo luận trực tuyến về các thí nghiệm vật lí phổ thông. Bên cạnh đó, kết quả kiểm định phi tham số Mann-Whitney về biểu đồ mạng cũng chỉ ra sự khác biệt đáng kể về hoạt động nhận thức của các nhóm sinh viên thực hành theo hình thức nhóm đôi và hình thức cá nhân.