Bài viết này khảo sát trên 146 cán bộ quản lý, giáo viên và 237 học sinh về thực trạng quản lý xây dựng văn hóa nhà trường ở trường trung học phổ thông các huyện miền núi, tỉnh Phú Yên. Kết quả cho thấy việc quản lý xây dựng văn hóa nhà trường ở những trường này vẫn còn những hạn chế. Từ những phân tích thực trạng, chúng tôi đề xuất các biện pháp quản lý mang tính thực tế hơn cho những huyện miền núi này. Từ khóa: Thực trạng, quản lý, văn hóa nhà trường, các trường trung học phổ thông.This study was conducted on 146 educational administrators, teachers and 237 students to survey the realities of school culture construction management at high schools in some mountainous districts of Phu Yen province. The results show that the management of building school culture at these high schools has still remained some limitations. Therefore, the analysis of such realities will be the foundations for proposing management measures in line with the practical realities of these districts. Keywords: realities, management, school culture, high schools.