In Vietnam, contactless services in the hotel business are still relatively new. We provide an overview of the research on contactless services and related matters in this study. Following the fishbone or cause and effect diagram first introduced by Kaoru Ishikawa in 1968, the theoretical framework was developed on the five hotel internal factors (5M) that influence the implementation of contactless services in Vietnamese hotels. Our research is grounded in this theoretical framework to investigate the actual condition of providing contactless services at two 5-star hotels, the JW Marriott Hanoi and the Novotel Hanoi Thai Ha. To accomplish the purpose of the research, we used a variety of methodologies, including desk study and analysis
participant observation
questionnaire surveys
and in-depth interviews. Based on the findings of the research, the paper provides discussions and recommendations for the deployment of contactless services in Vietnamese hotels.Tại Việt Nam, dịch vụ không tiếp xúc trong các doanh nghiệp khách sạn còn khá mới mẻ. Trong bài viết này, chúng tôi nghiên cứu tổng quan dịch vụ không tiếp xúc và những vấn đề liên quan. Chúng tôi dựa vào mô hình 5M của Kaoru Ishikawa (1968) để xây dựng khung lý thuyết gồm năm yếu tố bên trong của khách sạn có ảnh hưởng tới việc triển khai dịch vụ không tiếp xúc trong khách sạn ở Việt Nam. Căn cứ vào khung nghiên cứu này, chúng tôi thực hiện điều tra các điều kiện thực tế về cung cấp dịch vụ không tiếp xúc tại hai khách sạn 5 sao, gồm JW Marriott Hanoi và Novotel Hanoi Thái Hà. Để đạt được mục tiêu nghiên cứu, chúng tôi đã sử dụng nhiều phương pháp nghiên cứu khác nhau, gồm nghiên cứu thư viện, phân tích dữ liệu
quan sát có sự tham dự
điều tra bằng bảng hỏi và phỏng vấn sâu. Qua các kết quả nghiên cứu, bài viết đưa ra thảo luận và khuyến nghị đối với việc triển khai dịch vụ không tiếp xúc trong các khách sạn ở Việt Nam.