Vo Hong (1921-2013) is a famous writer in the period before and after 1975, from Ngan Son village, Tuy An district, Phu Yen province. Vo Hong's main occupation is teaching. Therefore, his literature focuses on the biggest topic of education. With more than 20 short stories about school, writer Vo Hong mentions all aspects of school culture, and of course, the educational function from short stories is outstanding. His short stories focus on three main educational issues: education in love for the motherland, education in gratitude and education on morality and human dignity. With a simple voice, rich in emotion but very close, he easily penetrates the readers’ mind, helping the readers perceive the lesson of being human gently. The survey paper on education in Vo Hong's short stories before 1975 used mainly a cultural approach. Thereby, it shows the value of Vo Hong's literature helping to perceive life to educate personalities and lifestyles for generations of readers. The survey helps us to see the core values in the spirit of human education and human morality, which are clearly shown through each story: gratitude, love for the motherland and how to build a kind lifestyle.Võ Hồng (1921-2013) là nhà văn nổi tiếng thời kỳ trước và sau 1975, quê ở làng Ngân Sơn, huyện Tuy An, tỉnh Phú Yên. Nghề nghiệp chính của Võ Hồng là nghề giáo. Chính vì thế, văn chương của ông hướng đến đề tài lớn nhất là giáo dục. Với khoảng hơn hai mươi truyện ngắn về học đường, nhà văn Võ Hồng đề cập đến mọi phương diện về văn hóa trường học, và đương nhiên, chức năng giáo dục từ các truyện ngắn là điều nổi bật. Truyện ngắn của ông tập trung vào ba vấn đề giáo dục chính: giáo dục tình yêu quê hương đất nước, giáo dục lòng biết ơn và giáo dục đạo đức, phẩm hạnh làm người. Với giọng văn dung dị, giàu cảm xúc nhưng rất gần gũi, dễ dàng thấm sâu vào tâm trí người đọc, truyện Võ Hồng giúp người đọc nhận thức về bài học làm người một cách nhẹ nhàng nhưng sâu sắc. Bài nghiên cứu khảo sát về tính giáo dục trong các truyện ngắn của Võ Hồng trước 1975 bằng phương pháp tiếp cận văn hóa học là chủ yếu. Qua đó thấy được giá trị văn chương Võ Hồng giúp nhận thức đời sống để giáo dục nhân cách, lối sống cho bao thế hệ bạn đọc. Việc khảo sát giúp chúng tôi thấy được những giá trị cốt lõi trong tinh thần giáo dục nhân bản, đạo đức làm người, hiện rõ lên qua từng câu chuyện là lòng biết ơn, tình yêu quê hương đất nước và cách xây dựng lối sống tử tế.