Culture and language in teaching and learning foreign languages are closely related. Language and culture are two inseparable parts, culture is the result of human interaction, communication behaviors and activities are specific expressions of the cultural expression of each community, each country, each nation. Therefore, when teaching languages in general and Chinese in particular, it is extremely necessary to teach and apply cultural knowledge of the target language. On the basis of applied linguistic theory, comparison and teaching practice, through the case study of the Duanwu festival, the article proposes a number of principles and methods of applying cultural knowledge in teaching Chinese in Vietnam, contributing to improving the quality of specialized teaching from the perspective of teachers.Văn hóa và ngôn ngữ trong dạy và học ngoại ngữ có liên quan mật thiết với nhau. Ngôn ngữ và văn hóa là hai bộ phận không thể tách rời, nền văn hóa là kết quả của sự tương tác của con người, các hành vi, hoạt động giao tiếp là thể hiện cụ thể của biểu hiện văn hóa của mỗi cộng đồng, mỗi đất nước, dân tộc. Do đó, khi giảng dạy ngôn ngữ nói chung, ngôn ngữ Trung Quốc nói riêng, thì việc giảng dạy, vận dụng kiến thức văn hóa của ngôn ngữ đích là điều vô cùng cần thiết. Trên cơ sở lí luận ngôn ngữ học ứng dụng, đối chiếu và thực tiễn giảng dạy, qua nghiên cứu trường hợp Tết Đoan Ngọ, bài viết đưa ra một số nguyên tắc, phương pháp vận dụng kiến thức văn hóa trong giảng dạy tiếng Hán tại Việt Nam, góp phần nâng cao chất lượng giảng dạy chuyên ngành dưới góc độ người dạy