Lesson design is the first step of teaching, it orients all teaching and learning activities. Lesson design helps teachers to visualize the overall progress of the lesson, prepare optimal solutions for each lesson, and at the same time, motivate and inspire learners to improve the quality of learning. Based on the analysis of lessons in the content of training chapters of engineering disciplines, this study specifies the characteristics and requirements of teaching for various types of theoretical lessons and designs theoretical lessons in order to provide theoretical basis and orientation for teachers to innovate teaching methods.Thiết kế bài học là bước đầu tiên của dạy học, nó định hướng cho toàn bộ hoạt động (HĐ) dạy và học. Thiết kế bài học giúp giáo viên (GV) hình dung trước tổng thể về tiến trình bài học, chuẩn bị trước các phương án tối ưu cho từng bài học, đồng thời tạo động lực, truyền thêm cảm hứng học tập đến người học (NH) để nâng cao chất lượng học tập. Dựa trên sự phân tích các bài học trong nội dung chương trình đào tạo các ngành kĩ thuật, nghiên cứu này chỉ rõ đặc trưng, yêu cầu dạy học đối với các dạng bài học lí thuyết, thiết kế bài học lí thuyết nhằm cung cấp cơ sở lí luận và định hướng cho GV đổi mới phương pháp dạy học.