Aesthetic reading plays an important role in students’ literary reception activities. Developing aesthetic reading skills for students becomes an urgent requirement when implementing the 2018 Literacy Education Program. Accordingly, the goal of teaching aesthetic reading is that through reading comprehension activities, students explore and improve themselves, contributing to the formation and development of capacity and quality. Through teaching reading skills in reading activities, in experiential activities, and reading texts through experience (or through teaching experiential activities), the article proposes the designing process and the model of teaching aesthetic reading through teaching experiential activities in Literature subject. The research results show that the model of teaching aesthetic reading through experiential teaching in Literature is a direction that is consistent with the modern teaching perspective and has adhered to developing aesthetic reading skills for high school students.Đọc thẩm mĩ đóng vai trò quan trọng trong hoạt động tiếp nhận văn chương của HS. Phát triển kĩ năng đọc thẩm mĩ cho HS vì thể trở thành yêu cầu cấp thiết khi thực hiện Chương trình GDPT môn Ngữ văn 2018. Theo đó, mục tiêu của dạy đọc thẩm mĩ là qua hoạt động đọc hiểu văn bản, HS khám phá và hoàn thiện chính mình, góp phần hình thành phát triển năng lực và phẩm chất. Thông qua dạy kĩ năng đọc thẩm mĩ trong hoạt động đọc, hoạt động trải nghiệm và hoạt động đọc văn thông qua trải nghiệm (hoặc thông qua dạy học hoạt động trải nghiệm), bài viết đề xuất tiến trình và sản phẩm thiết kế mô hình dạy đọc thông qua dạy học hoạt động trải nghiệm ở môn Ngữ văn. Kết quả nghiên cứu cho thấy mô hình dạy đọc thông qua dạy học hoạt động trải nghiệm ở môn Ngữ văn là hướng đi phù hợp với quan điểm dạy học hiện đại, có tính khả dụng trong việc phát triển kĩ năng đọc thẩm mĩ cho HS THPT hiện nay