In recent years, the number of research projects in Vietnam and abroad on digital transformation in higher education has significantly increased with a variety of research topics, but the number of in-depth research topics and comprehensive management of training activities of higher education institutions in the context of digital transformation has been limited. To address this research gap, the article focuses on analyzing the current situation of training management in the context of digital transformation at the National Academy of Education Management on the basis of a theoretical framework for digital transformation in higher education institutions. The article employs mixed research approach and convergent parallel mixed method design (Creswell, 2013), which uses and analyzes 29 secondary data, questionnaire survey with 244 students, indepth interviews 8 staff, lecturers and 9 students. Research results have shown the characteristics of training management in the context of digital transformation on five aspects: leadership and strategy
facilities, infrastructure, technology
regulations, operation
people
organizational culture. The research results are meaningful for public higher education institutions that are in the early stages of digital transformation.Trong những năm gần đây, số lượng đề tài nghiên cứu ở trong và ngoài nước về chuyển đổi số trong giáo dục đại học đã tăng lên đáng kể với nhiều chủ đề nghiên cứu đa dạng, tuy nhiên số lượng đề tài nghiên cứu sâu và toàn diện về quản lí hoạt động đào tạo của cơ sở giáo dục đại học trong bối cảnh chuyển đổi số còn chưa nhiều. Để giải quyết khoảng trống nghiên cứu này, bài báo tập trung phân tích thực trạng quản lí hoạt động đào tạo trong bối cảnh chuyển đổi số tại Học viện Quản lí giáo dục trên cơ sở khung lí thuyết về chuyển đổi số trong cơ sở giáo dục đại học. Bài báo sử dụng tiếp cận hỗn hợp và thiết kế phương pháp hỗn hợp song song hội tụ (Creswell, 2013), trong đó sử dụng và phân tích 29 dữ liệu thứ cấp, khảo sát bằng phiếu hỏi với 244 sinh viên, phỏng vấn sâu 8 cán bộ, giảng viên và 9 sinh viên. Kết quả nghiên cứu đã thể hiện các đặc điểm của quản lí hoạt động đào tạo trong bối cảnh chuyển đổi số trên 5 khía cạnh: lãnh đạo và chiến lược
cơ sở vật chất, hạ tầng, công nghệ
quy định, vận hành
con người
văn hoá tổ chức. Kết quả nghiên cứu có ý nghĩa tham khảo cho các cơ sở giáo dục đại học công lập đang trong giai đoạn đầu thực hiện chuyển đổi số.