Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán 2018 đã cho thấy tầm quan trọng của việc tăng cường hoạt động trải nghiệm và bối cảnh thực tiễn nhằm thực hiện mục tiêu định hướng phát triển năng lực. Từ những nghiên cứu chương trình của Australia, bang California (Mỹ) và Tổ chức Hợp tác và Phát triển kinh tế (OECD), chúng tôi nhận thấy giáo dục tài chính nhằm tăng cường hiểu biết tài chính của toàn dân là một vấn đề rất được quan tâm trong những năm gần đây. Dựa trên quy trình học tập trải nghiệm của Kolb (2014) và một số học giả khác, bài báo đề xuất 07 bước thiết kế hoạt động trải nghiệm lồng ghép nội dung giáo dục tài chính trong môn Toán ở cấp Trung học cơ sở (THCS) và đưa ra ví dụ minh họa cho quy trình trên. Từ đó, giáo viên có thể áp dụng để tạo ra bài học môn Toán với bối cảnh học tập hấp dẫn, gần gũi với HS và thông qua đó học sinh có thể đạt được mục tiêu kép - phát triển năng lực toán học và hiểu biết tài chínhIn December of 2018, the Ministry of Education and Training mandated the new general education curriculum, which endorsed the reformation of curriculum from knowledge - skills based standards to developing learner’s competencies. General Mathematical Education Curriculum 2018 pointed out the significance of rising experiential activities and real-life context in learning progression, that conduct to complete developing learner’s competencies objectives. According to Australian Curriculum and The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) researches, we found out that financial education, which promotes financial literacy for citizens, plays an important role in recent years. Especially in mathematical education, consumer and financial literacy offers rich opportunities for interdisciplinary approaches that support students to apply mathematical knowledge and skills confidently, effectively and appropriately in complex and changing circumstances, in their learning at school and in their lives outside school. For that reason, they could achieve dual goals which are fostering mathematical competencies and financial literacy. In this article, we propose a designing process of experiential activities which integrates consumer and financial literacy in Mathematics and illustrate the process through an example.