Based on both theoreticalprinciples and practical considerations, wehave identified four sets of criteria forassessing the pedagogical competence ofphysical education teachers in teachingswimming and water safety skills in Thanh Hoaprovince. These criteria are tailored to thepractical conditions and aim to enhance theeffectiveness of teaching swimming and watersafety skills, ultimately reducing the incidenceof drowning incidents among students. This isa critical issue in today's context.Trên cơ sở lý luận và thực tiễn,chúng tôi đã lựa chọn được 4 nhóm tiêu chíđánh giá năng lực sư phạm trong giảng dạymôn Bơi và kỹ năng phòng chống đuối nướccủa giáo viên giáo dục thể chất (GDTC) tỉnhThanh Hóa phù hợp với điều kiện thực tiễn,góp phần nâng cao hiệu quả công tác dạymôn Bơi và kỹ năng phòng chống đuối nước,từ đó làm giảm thiểu tình trạng đuối nướctrong học sinh, một vấn đề vô cùng cấp báchhiện nay.