In this research, the authors evaluate the impact of toll stations in an expressway in Vietnam in terms of payback period and local traffic impact at the toll stations. Based on reference to unit prices for tickets passing through the Bac Hai Van toll station currently being applied, the research applies the financial analysis criteria to evaluate the the payback periods under considering the various traffic flow, traffic composition, interest rates, etc. The research results show that payback periods depend significantly on Benefits (represented by traffic volume, traffic composition and toll fares) and the Discount rate (r(%)). Research results show that when the discount rate decreases, the payback period decreases, while when the discount rate increases, the payback period increases. On the contrary, traffic volume and composition have an inverse effect on payback time. The simulation result on VISSIM shows that, there is a local traffic flow delay at the toll station. Using ETC (Electronic Toll Collection) will improve 46,85% of travel time passing the toll station compared to the case of using MTC (Manual Toll Collection). Keywords: BOT toll station
payback period
traffic simulation.Trong bài báo tác giả nghiên cứu và đánh giá tác động của trạm thu phí trên đường bộ ở Việt Nam về thời gian hoàn vốn và tác động giao thông cục bộ tại trạm thu phí. Trên cơ sở tham khảo đơn giá vé qua trạm thu phí Bắc Hải Vân hiện đang được áp dụng, nghiên cứu áp dụng các tiêu chí phân tích tài chính để đánh giá thời gian hoàn vốn khi xem xét các lưu lượng giao thông khác nhau, thành phần giao thông, lãi suất, v.v. Kết quả nghiên cứu cho thấy thời gian hoàn vốn phụ thuộc nhiều vào Doanh thu (thể hiện bằng lưu lượng, thành phần giao thông và giá vé thu phí) và Tỷ suất chiết khấu (r(%)). Kết quả nghiên cứu cho thấy khi lãi suất chiết khấu giảm, thời gian hoàn vốn giảm, trong đó khi lãi suất chiết khấu tăng, thời gian hoàn vốn tăng
ngược lại, lưu lượng và thành phần giao thông ảnh hưởng tỉ lệ nghịch với thời gian hoàn vốn. Kết quả mô phỏng trên VISSIM cho thấy, có hiện tượng ùn tắc giao thông cục bộ tại trạm thu phí. Sử dụng ETC sẽ cải thiện được 46,85% thời gian di chuyển qua trạm thu phí so với trường hợp sử dụng MTC. Từ khóa: Trạm thu phí BOT
thời gian hoàn vốn
mô phỏng giao thông.