The ride comfort of a vehicle depends on the structure of suspention system, characteristics, intensity of excitation and control technique. Suspension system plays an important role in ensuring driving comfort and stability. Today, semi-active suspension with good performance and low production cost has been widely adopted by many car manufacturers and the results of testing have many advantages over the system. This paper presents the results of research and application of Matlab / Simulink software to simulate and evaluate semi-active suspension dynamics using magnetic oil damping. The results show that the dynamic characteristics of the semi-active suspension are better than that of the passive suspension.Tính êm dịu chuyển động của xe ô tô phụ thuộc vào kết cấu, đặc điểm, cường độ kích động và cả kỹ thuật điều khiển của lái xe. Hệ thống treo đóng một vai trò quan trọng để đảm bảo sự thoải mái khi lái xe và khả năng bám đường. Ngày nay, hệ thống treo bán chủ động với hiệu suất làm việc tốt và chi phí sản xuất không quá cao đã được nhiều nhà sản xuất xe hơi áp dụng rộng rãi và cho kết quả của thử nghiệm với nhiều ưu điểm so với hệ thống treo bị động. Bài báo này trình bày kết quả nghiên cứu, ứng dụng phần mềm Matlab/Simulink để mô phỏng, đánh giá động lực học hệ thống treo bán chủ động sử dụng giảm chấn dầu từ trường. Kết quả cho thấy các thông số động lực học của hệ thống treo bán chủ động tốt hơn so với treo bị động.