Readability or text readability has long been studied worldwide in both the fields of applied linguistics and computational linguistics, in which the research is mainly for English and some other languages with many high application results. In Vietnamese, the research in terms of readability is still “a low language resource”, especially for short story corpus. Using mainly quantitative method, the paper surveys the linguistic factors that affect the difficulty of the short stories Ly Lan and Y Ban from the perspective of textual difficulty theory. Surveying and analyzing a corpus of 62 short stories written by Ly Lan and Y Ban, the research results show that the readability level of Ly Lan and Y Ban's short stories is mostly at the "medium" level. On the result of the research, the paper offers some applicable suggestions to use texts in appropriate grades and levels, update and supplement the Vietnamese language corpus in research on textual difficulty as well as incorporating this theoretical framework into applications teaching practice, preparing textbooks, and determining the author's style characteristics from a quantitative view.Từ lâu, trên thế giới, độ khó của văn bản đã được nghiên cứu trong cả lĩnh vực ngôn ngữ học ứng dụng và ngôn ngữ học tính toán
trong đó, các nghiên cứu chủ yếu cho tiếng Anh và một số ngôn ngữ khác với nhiều kết quả ứng dụng cao.Bài viết phần lớn sử dụng phương pháp nghiên cứu định lượng nhằm khảo sát các yếu tố ngôn ngữ ảnh hưởng đến độ khó của truyện ngắn Lý Lan và Y Ban từ góc nhìn lí thuyết độ khó của văn bản. Qua khảo sát và phân tích bộ ngữ liệu gồm 62 truyện ngắn của Lý Lan và Y Ban, cho thấy, cấp độ khó truyện ngắn Lý Lan và Y Ban ở mức cấp độ khó “trung bình”. Từ kết quả nghiên cứu, bài viết đưa ra các đề xuất nhằm sử dụng ngữ liệu ở các lớp, cấp học phù hợp
cập nhật vào kho ngữ liệu tiếng Việt nghiên cứu về độ khó của văn bản
đề xuất kết hợp khung lí thuyết này vào ứng dụng thực tiễn giảng dạy, biên soạn giáo trình và xác định đặc trưng phong cách tác giả ở góc nhìn định lượng.