Developing drawing ability for preschoolers 4 - 5 years old through experiential activities is one of the measures to meet the innovational requirements of current education, based on a child-centered education perspective. This article presents the results of research on the current situation of using methods to develop drawing ability for preschoolers 4 - 5 years old through experiential activities, thereby proposing some solutions to improve the quality of drawing teaching activities for preschool children at preschools in District 5, Ho Chi Minh City.Phát triển khả năng vẽ cho trẻ mẫu giáo 4 - 5 tuổi qua hoạt động trải nghiệm là một trong những biện pháp đáp ứng được yêu cầu đổi mới giáo dục hiện nay, dựa trên quan điểm giáo dục lấy trẻ làm trung tâm. Bài viết trình bày kết quả nghiên cứu thực trạng sử dụng biện pháp phát triển khả năng vẽ cho trẻ mẫu giáo 4 - 5 tuổi qua hoạt động trải nghiệm, từ đó đề xuất một số biện pháp nhằm nâng cao chất lượng hoạt động dạy vẽ cho trẻ tại các trường mầm non trên địa bàn Quận 5, thành phố Hồ Chí Minh.