"Short prose" and "Essay" are two genres which are chosen for direct teaching in all three current Literature textbooks for 7 Grade. There are new text corpus, philological knowledge which are still quite simple, inconsistent... They are many difficulties for teachers and pupils to approach. So how can teachers and pupils approach literary works according to genre characteristics? This issue is clarified through the content of our article. Using qualitative research methods, this study focuses on describing the status of design and approaches to literary and essay texts in current Literature textbooks for 7 Grade. And then, we will establish a theoretical basis (based on the achievements of modern Vietnamese literary theory) to distinguish the characteristic boundaries of the two genres of prose and essay, and we will provide directions for approaching these genres with the text of short prose and essay from the perspective of genre characteristics. The research results of our article will help teachers and learners correctly understand the nature of the genre as well as how to approach the texts of these two genres."Tản văn" và "Tùy bút" là hai thể loại được chọn đưa vào giảng dạy trực tiếp trong cả 3 bộ sách giáo khoa Ngữ văn 7 hiện hành. Ngữ liệu văn bản mới, tri thức ngữ văn còn khá sơ giản, thiếu nhất quán... gây nhiều khó khăn khi dạy và học. Vậy làm thế nào để giáo viên và học sinh có thể tiếp cận các văn bản tác phẩm theo đúng đặc trưng thể loại? Vấn đề này sẽ được chúng tôi làm rõ qua nội dung của bài viết. Bằng phương pháp nghiên cứu định tính, công trình sẽ tập trung mô tả hiện trạng thiết kế và định hướng tiếp cận các văn bản tản văn, tùy bút trong các bộ sách giáo khoa Ngữ văn 7 hiện hành. Sau đó, tác giả sẽ xác lập cơ sở lí thuyết (dựa trên thành tựu lí luận văn học Việt Nam hiện đại) để phân biệt ranh giới đặc trưng của hai thể loại tản văn và tùy bút, đồng thời đưa ra những định hướng tiếp cận các văn bản tác phẩm này từ góc độ đặc trưng thể loại. Kết quả nghiên cứu của bài viết sẽ giúp người dạy, người học hiểu đúng bản chất thể loại cũng như cách tiếp cận các văn bản thuộc hai thể loại này.