Học liệu video là phương tiện dạy học, yếu tố điều kiện trong quá trình thiết kế và tổ chức dạy học qua mạng. Các nghiên cứu về đặc điểm, hình thức, qui trình phát triển học liệu video đã được một số cá nhân, tổ chức trong và ngoài nước thực hiện. Bài viết phân tích - tổng hợp các nghiên cứu lý thuyết, thực tiễn về phát triển học liệu video, từ đó đề xuất qui trình sản xuất loại học liệu này, góp phần nâng cao chất lượng hoạt động dạy học trong bối cảnh phát triển hiện nay.Video learning materials are a means of teaching, a condition factor in the process of designing and organizing online teaching. Research on the characteristics, forms, and processes of developing video learning materials has been carried out by a number of domestic and foreign individuals and organizations. The article analyzes and synthesizes theoretical research and practical videos on developing learning materials, thereby proposing a process for producing this type of learning materials, contributing to improving the quality of teaching activities in a developing environment current development.