Enhancing awareness of sustainable development through integration teaching is an issue of concern. In the 2018 Physics curriculum, one of objectives in physics competence is that students can state and implement some solutions to protect nature, and have reasonable behavior and attitudes for sustainable development. This research is for compiling the practical topic "Hydroelectric dams with sustainable development" in teaching the content "Kinetic and potential energy" in the 10th grade curriculum. The learning topic paves conditions for students not only to learn relevant knowledge about kinetic energy, potential energy and energy transformation, but also develop students’ awareness of sustainable development. Through questionnaires, behavioral observations and learning products, the study recorded the positive result in teaching physics, and changes in students' awareness of sustainable development, especially in environmental aspect.Nâng cao nhận thức về phát triển bền vững thông qua tích hợp giáo dục phát triển bền vững trong dạy học là một vấn đề được quan tâm. Trong chương trình môn Vật lí 2018, vấn đề này được đề cập thông qua một biểu hiện năng lực vật lí là học sinh nêu và thực hiện được một số giải pháp để bảo vệ thiên nhiên, có hành vi thái độ hợp lí nhằm phát triển bền vững. Nghiên cứu thực hiện chủ đề thực tiễn “Đập thuỷ điện phát triển bền vững” trong dạy học nội dung “Động năng và thế năng” thuộc chương trình Vật lí 10. Chủ đề tạo điều kiện cho học sinh tìm hiểu các kiến thức liên quan về động năng, thế năng và sự chuyển hoá năng lượng, đồng thời tăng cường nhận thức về phát triển bền vững. Thông qua bảng hỏi nhận thức, quan sát biểu hiện hành vi và sản phẩm học tập, nghiên cứu ghi nhận được kết quả tích cực trong dạy học vật lí, và sự thay đổi trong nhận thức về phát triển bền vững của học sinh, đặc biệt ở khía cạnh môi trường.