Educational videos are an important means to improve student learning and increase interaction between students and lecturers in university courses. Creating educational videos meet viewer psychology, pedagogical purposes and standard video designs. Applying cognitive load theory to make educational videos to improve the quality of training according to the output standards has been used to students at Hanoi University of Pharmacy. Three factors to consider when designing educational videos are: the amount of knowledge to be given, the design of the video and the questions to help learners actively record knowledge. This article shows principles and suggests practical ways that teachers can use the principles to make videos as an educational tool.Video giáo dục là phương tiện quan trọng để cải thiện sự học tập của sinh viên và tăng cường tương tác giữa sinh viên với giảng viên trong các khóa học ở trường đại học. Việc xây dựng các video giáo dục phải phù hợp với tâm lí người xem, mục đích sư phạm và chuẩn thiết kế video. Vận dụng lí thuyết tải nhận thức để xây dựng các video giáo dục nhằm nâng cao chất lượng đào tạo đáp ứng chuẩn đầu ra đã được ứng dụng cho sinh viên ở Trường Đại học Dược Hà Nội. Ba yếu tố cần xem xét khi thiết kế các video giáo dục là: khối lượng kiến thức cần truyền tải, thiết kế video và các câu hỏi để giúp người học chủ động ghi nhận kiến thức. Bài viết này chỉ ra các nguyên tắc và đề xuất những cách thiết thực mà giảng viên có thể sử dụng nguyên tắc này để làm video như một công cụ giáo dục.