Controlling the annual carbon intensity indicator (CII) from ships is one of the goals and ambitions to reduce greenhouse gas pollution emissions from maritime transport mentioned in the initial strategy in 2018 and the strategy in 2023 of the International Maritime Organization (IMO) on reducing greenhouse gas emissions from ships. The article presents the results of calculating and ranking CII for some Vietnam ships based on experimental data. The results show that all ships selected for calculation have very low CII ratings. From the research results, the article proposes some solutions to improve CII ratings for Vietnam ship fleet as shown in part III Ship energy efficiency management plan mandatory to apply from 1st January 2023 as required by regulations 26,27,28 annex VI-MARPOL.Kiểm soát chỉ số cường độ các bon (CII) hàng năm từ tàu là một trong những mục tiêu và tham vọng giảm phát thải ô nhiễm khí nhà kính từ vận tải biển được đề cập tại chiến lược ban đầu năm 2018 và chiến lược năm 2023 của tổ chức Hàng hải thế giới (IMO) về giảm phát thải khí nhà kính từ tàu. Bài báo trình bày kết quả tính toán và xếp hạng CII cho một số tàu của Việt Nam dựa trên số liệu thực nghiệm. Kết quả cho thấy các tàu được lựa chọn để tính toán đều có xếp hạng CII ở mức rất thấp. Từ kết quả nghiên cứu, bài báo đề xuất một số giải pháp cải thiện xếp hạng CII đối với các tàu biển Việt Nam được thể hiện tại phần III Kế hoạch quản lý hiệu quả năng lượng của tàu bắt buộc áp dụng từ 1/1/2023 theo yêu cầu của các quy định 26,27,28 phụ lục VI-MARPOL.