The idle speed (nIdle) is a critical parameter that impacts engine performance, fuel efficiency, and emissions. The electronically controlled fuel injection system (EFI) engine’s idle speed varies widely and depends on several different operating parameters of the engine and vehicle, including coolant temperature, battery voltage, transmission gear position, use of air conditioning or cabin heater, among others. Currently, manufacturers generally do not disclose the idle speed control law for electronic fuel-injected diesel engines. This article presents the results of an experimental study that determine the law of idle speed variation of the Hyundai 2.5TCI-A diesel engine according to some key operating parameters. The article’s results can be untilized to refine the working cycle simulation model and develop control programs for the engine control module (ECM) of Common Rail (CR) diesel engine.Tốc độ không tải (nIdle) của động cơ diesel dùng hệ thống phun nhiên liệu (HTPNL) điểu khiển điện tử thay đổi trong phạm vi rộng và phụ thuộc vào nhiều tham số vận hành của động cơ và xe, ví dụ như: nhiệt độ nước làm mát, điện áp ắc quy, vị trí tay số, việc sử dụng điều hòa không khí hay sấy nóng ca-bin xe… Hiện nay, quy luật thay đổi tốc độ không tải của động cơ diesel phun nhiên liệu điện tửthường không được các hãng sản xuất công khai. Bài báo trình bày kết quả nghiên cứu thực nghiệm xác định quy luật thay đổi tốc độ không tải của động cơ diesel Hyundai 2.5TCI-A theo một số tham số vận hành có tác động chính. Kết quả của bài báo có thể sử dụng để hoàn thiện mô hình mô phỏng chu trình công tác (CTCT) và xây dựng các chương trình điều khiển cho ECU của động cơ diesel dùng HTPNL điều khiển điện tử kiểu CommonRail (CR).