In the digital era, the accounting profession is significantly affected by automation, which requires accounting human resources to ensure high quality. International integration also opened the wave of shifting accounting human resources, making the labor market increasingly competitive. In this context, many universities are currently opening the accounting major to meet the needs of the labor market. Therefore, in order to have appropriate strategies for attracting students to choose accounting discipline, universities should identify the primary factors that affect students’ decision to choose accounting discipline. This experimental research with a data sample of 498 students from a number of universities in Vietnam, using Binary Logistic models and analyzing on SPSS 20 software has discovered 06 factors that considerably impact students’ decisions to choose accounting discipline, including intrinsic motivation, extrinsic motivation, social influence, perceived benefit-cost ratio, career exposure, and perception of accounting education.Trong thời đại kỷ nguyên số, ngành nghề kế toán bị ảnh hưởng đáng kể bởi sự tự động hoá, đã yêu cầu nguồn nhân lực kế toán phải đảm bảo chất lượng cao. Hội nhập quốc tế cũng mở ra làn sóng dịch chuyển nguồn nhân lực kế toán làm cho thị trường lao động ngày càng cạnh tranh gay gắt. Trước bối cảnh này, hiện nay rất nhiều trường đại học đều mở ngành kế toán để đáp ứng nhu cầu của thịtrường lao động. Vì vậy, để thu hút sinh viên chọn học ngành kế toán, các trường đại học cần phải xác định được các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định chọn ngành kế toán của sinh viên để có chiến lược phù hợp cho công tác tuyển sinh. Nghiêncứu thực nghiệm với mẫu dữ liệu 498 sinh viên từ các trường đại học tại Việt Nam, sử dụng mô hình hồi quy nhị phân (Binary Logistic) và phân tích trên phần mềm SPSS 20 đã khám phá được 06 nhân tố ảnh hưởng đáng kể đến quyết định chọn ngành kế toán của SV gồm: động lực nội tại, động lực ngoại tại, ảnh hưởng của xãhội, cảm nhận tỷ lệ lợi ích - chi phí, tiếp xúc nghề nghiệp và nhận thức về giáo dục kế toán.