Bài báo nhằm mục đích nghiên cứu và đánh giá ảnh hưởng của việc áp dụng mô hình Transit-Oriented Development (TOD) trong quy hoạch đô thị theo định hướng giao thông công cộng đến giá đất và các dự án xung quanh mô hình TOD ở TP.HCM. Kết quả là mô hình TOD đang có ảnh hưởng đáng kể đến giá đất. Xung quanh các trạm Metro số 1 nhà đất tăng 12% so với khu vực chung. Các dự án xây dựng các nhà cao tầng tại khu phía Đông, TP.HCM diễn ra ồ ạt. Việc áp dụng mô hình TOD không chỉ tạo ra sự thay đổi về hạ tầng giao thông và tiện ích xã hội mà còn tác động mạnh mẽ đến thị trường bất động sản và cơ hội đầu tư tại các khu vực xung quanh. Từ khóa: TOD
TP.HCM
đô thị
bất động sản.The purpose of this research is to investigate and assess the effects of implementing the Transit-Oriented Development (TOD) model in urban planning focused on public transportation on land prices and projects in the vicinity of the TOD model in Ho Chi Minh City. The Transit-Oriented Development (TOD) strategy is exerting a substantial impact on land pricing. The real estate in nearby of Metro Station No. 1 experienced a 12% boost in value compared to the surrounding neighborhood. There is a significant proliferation of high-rise building construction projects in the Eastern region of Ho Chi Minh City. Implementing the TOD model not only brings about alterations in transportation infrastructure and social amenities, but also exerts a significant influence on the real estate market and investment prospects in the neighboring regions. Key words: TOD (Transit-Oriented Development)
Ho Chi Minh City
Urban, Real Estate