Currently, there is a wide range of diverse and extensive learning materials available in the field of information technology. These include traditional textbooks, online resources, scientific articles, specialized journals, and instructional materials from technology service providers and manufacturers. However, the selection and evaluation of learning materials in the field of information technology pose a challenge due to the rapid development of technology and continuous changes in this field. Materials can quickly become outdated or no longer suitable. The purpose of the research in this article is to propose an approach to utilizing current open-source tools for building digital learning materials, enabling students to easily acquire knowledge during their study and research in the field of information technology. In this article, the authors present the application of the R and Markdown languages and the "reproducible research" method to refine a digital documentation process. The results of the research include digital learning materials that are currently being used by students majoring in Information Technology at the University of Information and Communication Technology - Thai Nguyen University.Hiện nay, tài liệu học về công nghệ thông tin rất đa dạng và phong phú. Bao gồm trong đó từ sách giáo trình truyền thống cho đến tài liệu trực tuyến, các bài viết khoa học, tạp chí chuyên ngành và tài liệu hướng dẫn từ các nhà cung cấp dịch vụ và nhà sản xuất công nghệ. Tuy nhiên, việc lựa chọn và đánh giá tài liệu học trong lĩnh vực công nghệ thông tin cũng đặt ra một thách thức đó là sự phát triển nhanh chóng của công nghệ và sự thay đổi liên tục trong lĩnh vực này, tài liệu có thể nhanh chóng trở nên lỗi thời hoặc không còn phù hợp. Mục đích của nghiên cứu trong bài báo này nhằm đưa ra phương pháp tiếp cận các công cụ mã nguồn mở hiện nay trong việc xây dựng tài liệu số giúp sinh viên có thể dễ dàng tiếp thu kiến thức trong quá trình học và nghiên cứu chuyên ngành về công nghệ thông tin. Trong bài viết này, nhóm tác giả trình bày về ứng dụng của ngôn ngữ R và Markdown và phương pháp “nghiên cứu khả lặp” để hoàn thiện một quy trình xây dựng tài liệu số. Kết quả của nghiên cứu là các tài liệu số đã và đang được sử dụng cho sinh viên chuyên ngành Công nghệ thông tin tại Trường Đại học Công nghệ Thông tin và Truyền thông - Đại học Thái Nguyên.