In this article, we conducted a survey on the Vietnamese Vocabulary proficiency of second and third grade students in some primary schools in Nha Trang. The survey was conducted in three primary schools, using a proficiency survey tool focusing on vocabulary usage for second and third grade students. Results obtained: 188 survey sheets were completed. Subsequently, we evaluated the vocabulary proficiency of students based on three criteria: high, medium, and low proficiency levels. Based on this, we propose some solutions for organizing Vietnamese language teaching to enhance vocabulary proficiency for primary school students, specifically second and third graders.Trong bài viết này, chúng tôi tiến hành khảo sát năng lực từ ngữ tiếng Việt của học sinh lớp 2 và lớp 3 tại một số trường tiểu học ở Nha Trang hiện nay. Khảo sát được tiến hành ở 3 trường tiểu học, với công cụ khảo sát chính là phiếu khảo sát năng lực sử dụng từ ngữ cho học sinh lớp 2 và lớp 3. Kết quả thu được: 188 phiếu khảo sát được thực hiện. Sau đó, chúng tôi đã đánh giá năng lực từ ngữ của học sinh theo 3 tiêu chí: theo các mức độ năng lực cao, trung bình và thấp. Từ đó, chúng tôi đề xuất một số giải pháp cho việc tổ chức dạy học Tiếng Việt nhằm nâng cao năng lực từ ngữ cho học sinh tiểu học, cụ thể là học sinh lớp 2 và lớp 3.