In the General Education program issued in 2018, problem-solving capacity is one of the capacities that plays a vital role in the student's development process. STEM education guides students to identify and to solve problems based on scientific and mathematical understanding, to propose new ideas, and to implement them with feasible technical elements. Based on a review of documents from previous studies, this study presents the theoretical basis for the problem-solving capacity framework according to the 2018 General Education program, STEM education, and proposes problem-solving capacity framework problems in Science 4 according to STEM education orientation. The competency framework is essential in providing teachers with reference, determining the goals of teaching activities, and assessing students' problem-solving abilities on STEM topics in Science 4.Trong chương trình Giáo dục phổ thông ban hành năm 2018, năng lực giải quyết vấn đề là một trong những năng lực đóng vai trò quan trọng trong quá trình phát triển của học sinh. Giáo dục STEM hướng học sinh nhận diện và giải quyết vấn đề, dựa trên các hiểu biết về khoa học và toán học để đề xuất ý tưởng mới và thực hiện với các yếu tố kỹ thuật khả thi. Trên cơ sở lược khảo tài liệu từ các nghiên cứu trước, nghiên cứu trình bày cơ sở lí luận về khung năng lực giải quyết vấn đề theo chương trình Giáo dục phổ thông 2018, giáo dục STEM đồng thời đề xuất khung năng lực giải quyết vấn đề trong môn Khoa học 4 theo định hướng giáo dục STEM. Khung năng lực đóng vai trò thiết yếu vào việc cho giáo viên tham khảo, xác định mục tiêu các hoạt động dạy học và đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh đối với các chủ đề STEM trong môn Khoa học 4.