Listening is considered the most challenging skill for numerous English foreign language students. However, learners can enhance their proficiency and self-confidence by employing their language learning strategies appropriately. This paper attempts to investigate English foreign language learners’ listening comprehension strategies. The participants were twelve English majors at a university in Vietnam. The case study design was adopted in this research project. The source of data was captured using the think-aloud approach. The data was coded and classified with the use of O’Malley and Chamot’s (1990) and Oxford’s (1990) taxonomies of Language Learning Strategies, then quantitatively analysed using SPSS for descriptive and inferential statistics. Results indicated that the students utilized the three categories: metacognitive, cognitive and social/affective strategies. Furthermore, there emerged several variations in the learners’ choice of learning strategies regarding gender and task types. Specially, the students’ use of listening comprehension strategies pertaining to task types was found statistically significantly different despite no significant difference between the male and female listeners. The study suggests implications for the language classroom instruction on listening comprehension strategies in future inquiries.Nghe được coi là kỹ năng khó nhất đối với nhiều sinh viên tiếng Anh. Tuy nhiên, sinh viên có thể nâng cao trình độ và sự tự tin hơn bằng cách sử dụng các chiến lược học ngôn ngữ thích hợp. Bài báo này nhằm tìm hiểu chiến lược nghe hiểu của người học tiếng Anh. Đối tượng tham gia là 12 sinh viên chuyên ngành tiếng Anh tại một trường đại học ở Việt Nam. Nghiên cứu này sử dụng thiết kế nghiên cứu trường hợp. Nguồn dữ liệu được thu thập bằng phương pháp nói to suy nghĩ (think-aloud). Dữ liệu thu thập được giải mã và phân loại sử dụng các nguyên tắc phân loại Chiến lược học ngôn ngữ của O'Malley và Chamot (1990), Oxford (1990), sau đó được phân tích định lượng qua phần mềm SPSS để thu được số liệu thống kê mô tả và suy diễn. Kết quả cho thấy sinh viên đã sử dụng ba loại chiến lược: siêu nhận thức, nhận thức và xã hội/tình cảm. Hơn nữa, có một số khác biệt trong việc lựa chọn chiến lược học tập của người học liên quan đến giới tính và dạng bài nghe. Đặc biệt, các chiến lược nghe hiểu liên quan đến các dạng bài nghe có sự khác biệt có ý nghĩa thống kê mặc dù không có sự khác biệt đáng kể giữa sinh viên nam và nữ. Nghiên cứu đề xuất tiến hành các nghiên cứu tiếp theo về dạy các chiến lược nghe hiểu trong lớp học tiếng.